OP School

ONZE AANPAK

Alle kinderen hebben het recht om zonder fysieke, sociale of economische belemmeringen naar school te gaan. Street Child creëert inclusieve, veilige en duurzame scholen en leerruimtes. Hiermee wordt kinderen toegang geboden tot stabiele, ondersteunende relaties en de mogelijkheid om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen op school. 

SCHOLEN BOUWEN

Van plattelandsgebieden waar nooit een school ter beschikking was tot klaslokalen die zijn verwoest door rampen en conflicten; miljoenen kinderen kunnen niet naar school. Simpelweg omdat er geen leeromgeving is waar ze zich veilig kunnen ontwikkelen.

 

We werken samen met lokale gemeenschappen om scholen over de hele wereld te helpen bouwen, renoveren en voorzien van middelen. Sinds juni 2008 zijn bij bouw en/of renovatie meer dan 1.022 scholen en 2.955 klaslokalen mede door ons gerealiseerd. Daarnaast hebben we 466 tijdelijke leerruimtes gebouwd in noodsituaties om veilige leeromgevingen te creëren voor getroffen kinderen.

Family business scheme

Om een langetermijninvestering in onderwijs te creëren, biedt Street Child hulp aan gezinnen via ons Family Business Scheme. Dit wordt momenteel verder uitgebreid naar de meer dan 25 landen waar we actief zijn. Deze aanpak ondersteunt gezinnen door middel van een combinatie van training, geldelijke subsidies en begeleiding, aangemoedigd door spaarprogramma's. Hierdoor helpen we gezinnen een vast inkomen op te bouwen en worden kinderen gestimuleerd om naar school te gaan in plaats van te werken. Bovendien voelen veel kinderen zich meer op hun gemak bij het bijwonen van lessen, wanneer ze veilig zijn én voorzien van de juiste schoolspullen en een uniform.

 

In Sierra Leone is dit programma een groot succes. Na een jaar was 95% van de bedrijven nog operationeel en ging 98% van de kinderen nog naar school. 80% van de gezinnen haalde hun maximale spaardoel.

STEUN BIJ DE OVERGANG NAAR HET ONDERWIJS

Het programma voor niet-formeel onderwijs van Street Child is bedoeld om kinderen te ondersteunen bij de overgang naar formeel onderwijs. Ruimtes voor niet-formeel onderwijs, waaronder tijdelijke leerruimtes, bieden kinderen de mogelijkheid om basisvaardigheden van lezen en schrijven te verwerven. Deze ruimtes creëren ook een veilige sfeer voor contact met andere kinderen én zijn daarmee van belang in conflictgebieden.  

 

In Nigeria ondersteunden onze tijdelijke leerruimtes 20.000 kinderen. 83% van deze kinderen slaagde voor hun examens en ging met succes over naar formeel onderwijs. Bovendien zijn in Oeganda 2.980 kinderen ingeschreven voor het 'Bridging the Gap'-programma, waarvan 2.103 in 2022 de overstap hebben gemaakt naar formeel onderwijs.   

OP SCHOOL IN CIJFERS

650.484

Kinderen hebben baat gehad bij verbeteringen in de kwaliteit van het onderwijsaanbod,

1.022

Scholen zijn ondersteund door bouw of renovatie om de leeromgeving te verbeteren en 572 tijdelijke leerruimten zijn gebouwd in noodsituaties,

54.277

Ouders en verzorgers hebben steun gekregen voor hun familiebedrijf.