Het werk van Street Child in Sierra Leone begon in 2008. In die tijd het armste land ter wereld. Tegenwoordig worden kinderen nog steeds geconfronteerd met aanzienlijke barrières bij het onderwijs. Veel kinderen maken de basisschool nooit af en verlaten de school zonder basisvaardigheden op het gebied van lezen en schrijven. Onderzoek van Street Child heeft aangetoond, dat armoede nog steeds dé belangrijkste barrière voor onderwijs is. Veelal naast sociale barrières als het verlies van een verzorger, tienerzwangerschappen, houding van ouders ten opzichte van onderwijs en een slechte kwaliteit van het onderwijs.
Zonder tussenkomst lopen kinderen het risico vast te komen zitten in een cyclus van analfabetisme en armoede. Street Child probeert deze onderwijsachterstand aan te pakken, door gemeenschappen in staat te stellen de kwaliteit van basisonderwijs te transformeren.
46%
Van de kinderen gaat na de basisschool niet naar het middelbaar onderwijs,
524.000
Kinderen gaan niet naar school,
57%
Van de vrouwen tussen de 15 en 49 jaar kunnen niet lezen of schrijven.
In Sierra Leone werkt Street Child voornamelijk samen met een uitstekende nationale NGO-partner Street Child of Sierra Leone (SCoSL). Samen hebben we de mogelijkheden vergroot om toegang te krijgen tot kwaliteitsvol basisonderwijs voor meer dan 232.000 kinderen in het land. Street Child is gevestigd in elke provincie en werkt nauw samen met families en gemeenschappen om barrières voor leren te overwinnen.
Education For Every Child Today (EFECT) is het grootste programma van Street Child tot nu toe. Dit is een vierjarig project in samenwerking met Educate A Child (EAC), een mondiaal programma van de Education Above All (EAA) Foundation, ondersteund door het Qatar Fund for Development. Het doel is de toegang tot en het behoud van basisonderwijs voor 40.500 kwetsbare kinderen te vergroten. Dit draaft bij aan het algemene doel van het meerlandenproject om 96.000 kinderen die niet naar school gaan weer voltijds naar school te krijgen in Nigeria, Liberia en Sierra Leone. Om te garanderen dat de effecten van dit programma langdurig zijn, gaat het initiatief, naast inschrijven en leren, ook opleiden van leraren en de professionele ontwikkeling ondersteunen en het levensonderhoud van ouders en verzorgers versterken.
Street Child maakt deel uit van de Sierra Leone Education Innovation Challenge, gefinancierd door het Education Outcomes Fund, met als doel 134.000 kinderen in 62 scholen te bereiken.
Er gaan vier belangrijke pijlers zijn voor dit project:
Geïndividualiseerde ondersteuning, die zich richt op inclusieve en gendergerichte projectplanning en het afstemmen van sociale ondersteuning op risicoleerlingen.
Het centreren van lessen en lesgeven rond de leerlingen; leerlingen worden gegroepeerd op basis van niveau in plaats van op leeftijd.
Het ondersteunen van sterk schoolleiderschap door het opleiden van leraren en adviseurs.
Het bevorderen van gedeeld schooleigendom om veilige, beveiligde en voldoende leeromgevingen te garanderen.
Eén van de modellen die Street Child gebruikt is het bekroonde 'Family Business Scheme’, dat individuele sociale en financiële barrières voor onderwijs aanpakt voor de meest kwetsbare categorieën kinderen: streaatgebonden kinderen, tienermoeders en kinderen getroffen door onbekwaamheid. Inmiddels zijn ruim 34.000 gezinnen ondersteund bij het ontwikkelen van een duurzame bron van inkomsten met een op maat gemaakt pakket van training, bedrijfssubsidies en sparen/mentoren. Hiernaast: intensieve sociale steun en belangenbehartiging op gemeenschapsniveau, dit model van financiële zelfstandigheid heeft geleid tot behoud van meer dan 67.000 kinderen op school, die anders weinig kans hadden het basisonderwijs af te ronden.
Een ander belangrijk onderdeel van de interventie van Street Child is het gebruik van de Teaching at the Right Level (TaRL)-methodologie op scholen in Sierra Leone. Tijdens TaRL-lessen krijgen kinderen, buiten de lesuren, les in groepen op basis van hun vaardigheden, waarbij rekening wordt gehouden met de leerbehoeften van het kind en niet met leeftijd of leerjaar. Het wordt gebruikt om kinderen te helpen hun fundamentele vaardigheden op het gebied van lezen en schrijven te vergroten, zodat ze beter kunnen deelnemen en daardoor profiteren van beter onderwijskwaliteit. Via deze methode worden leraren ook getraind in TaRL en kunnen ze doorgaan met TaRL-lessen om vervolgens nieuwe leraren hierover te informeren, nadat een project van Street Child is afgerond. In 2019 was Street Child de eerste en enige organisatie die lesgeven op het juiste niveau op 200 scholen in Sierra Leone werkelijkheid maakte.
We voeren een initiatief om de duurzaamheid van het onderwijs te waarborgen door scholen te ondersteunen bij het vinden van manieren om de kosten van het onderwijs te betalen. Dit gebeurt via het verstrekken van zaden, rijst of aardnoten die aan de gemeenschap worden uitgeleend om te verbouwen. De oogst hiervan wordt teruggegeven aan de school, zodat ze deze tegen marktprijs kan worden verkocht. Het geld dat dit proces oplevert wordt vervolgens gebruikt om een toelage aan leraren en voor schoolreparaties. In 2021 werden in Sierra Leone 80 inkomensgenererende initiatieven opgezet op basisscholen op het platteland.
239.941
Kinderen zijn bereikt via onze programma's.
39.296
Volwassenen werden bereikt, waarvan 36.771 een beurs voor hun familiebedrijven ontvingen.
1.157
Klaslokalen in 385 scholen werden ondersteund door renovatie of nieuwbouw.