onderwijs

onze aanpak

Kinderen hebben het recht om te leren. Street Child ondersteunt kinderen bij het lezen, schrijven, rekenen, het voltooien van school en het verwerven van vaardigheden, waardoor ze voorbereid zijn op het leven.

 

Onze programma's vergroten de capaciteit van scholen en overheidssystemen om rechtvaardig onderwijs te bieden. Dit onderwijs richt zich op het leggen van een fundamentele basis, waarbij vaardigheden worden ontwikkeld en levensonderhoud wordt ondersteund.   

 

In onze aanpak leiden we leraren op om vakkundig les te geven zodat zij zorgen voor een veilige en ondersteunende leeromgevingen aan kinderen.

VERSNELDE LEERPROGRAMMA'S

Zonder onderwijs hebben veel kinderen in deze landen enorme leerachterstand en minder hoop op een betekenisvolle toekomst. Factoren als tienermoeder zijn, COVID-19 of gezinsverplaatsing hebben miljoenen kinderen verhinderd naar school te gaan. De leerachterstand, die kinderen oplopen, weerhoudt hen ervan later terug naar school te keren. We zetten onze leerprogramma's in om deze kinderen zo snel mogelijk weer te re-integreren in het onderwijs.

  

In Oeganda ondersteunt ons Young Mothers Programme moeders die hun school hebben moeten verlaten. Dit project maakt gebruik van de TaRL-methodologie (Teaching at the Right Level), waarbij leerlingen worden gegroepeerd op basis van hun capaciteiten in plaats van hun leeftijd. Deze manier van leren moedigt kinderen aan om terug naar school te gaan en ondersteunt hen uiteindelijk de stap naar het formele onderwijs te zetten;

leraren opleiden

Op veel scholen kunnen kinderen geen onderwijs krijgen omdat er onvoldoende leraren zijn, waardoor klaslokalen overvol raken. Sinds onze oprichting hebben we meer dan 21.842 leraren opgeleid, door onze lokale partners te ondersteunen met leerprogramma's. Hierdoor konden zij leraren helpen bij het behalen van kwalificaties.

  

We voorzien leraren van persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Daarnaast richten we ons op het ontwikkelen van gedrukt zelfstudie materiaal, zodat leraren les kunnen blijven geven, terwijl ze studeren voor hun kwalificaties. In gebieden zoals Zuid-Soedan heeft dit leraren van afgelegen scholen de mogelijkheid geboden om hun Diploma of Secondary Education te behalen;

NIET-FORMEEL ONDERWIJS

In gebieden waar kinderen niet naar school gaan als gevolg van conflicten of noodsituaties, voeren we effectieve programma's uit om het onderwijs te verbeteren en uit te breiden. In Kameroen ontwikkelden we proefprojecten met hierin een aanpak van schoolveiligheid, levensvaardigheden en -onderhoud. Kinderen die niet naar school gingen worden hiermee ondersteund in een vorm van onderwijs.

Onderwijs in cijfers

595.041

Kinderen zijn rechtstreeks gesteund om weer naar school te gaan,

19.858

Volwassenen hebben gebruik gemaakt van alternatieve leervormen, waaronder training in ouderschap en opstarten van een bedrijfje,

21.842

Leerkrachten hebben baat gehad bij opleiding en begeleiding en/of behalen van formele kwalificaties.