Pakistan

context

Pakistan is gevoelig voor natuurrampen zoals aardbevingen, overstromingen en droogte en wordt gerangschikt als een van de meest getroffen landen door extreme weersomstandigheden. Door de onrust in buurland Afghanistan blijft Pakistan naar schatting 1,3 miljoen vluchtelingen uit Afghanistan opvangen. Deze rampen hebben ernstige gevolgen voor de onderwijssector en beschadigen de infrastructuur en de sluiting van scholen voor een langere periode, dat uitval en het aantal niet-schoolgaande kinderen doet toenemen en de onderwijsverschillen verder vergroot. Pakistan staat momenteel op de 154e plaats op de Humanitarian Development Index (HDI). De alfabetiseringsgraad ligt rond de 58%, met enkele genderverschillen: 46,5% van de vrouwen kan lezen en schrijven, vergeleken met 69% van de mannen. 

 

Daarnaast zitten ongeveer 3,3 miljoen kinderen vast in kinderarbeid, waardoor ze in armoede moeten leven en nog meer kwetsbaar worden. Naar schatting wordt slechts één op de drie kinderen onder de vijf jaar bij de geboorte geregistreerd, waardoor hen een fundamenteel recht en toegang tot essentiële diensten en bescherming wordt ontzegd. 

PAKISTAN IN cijfers

22.8m

Kinderen tussen 5 en 16 jaar gaan niet naar school; het op één na hoogste aantal ter wereld,

52%

Van de kinderen in Pakistan maakt de basisschool af,

57%

Van overheidsscholen heeft toegang tot schoon water.

wat we doen

NOODHULP TIJDENS OVERSTROMINGEN

In augustus is de situatie in Pakistan verder verslechterd door zware overstromingen en aardverschuivingen hebben. Deze hebben 218.000 huizen verwoest en nog eens 452.000 beschadigd. In totaal zijn 116 districten getroffen, waarvan 66 zijn aangemerkt als rampgebied. De overstromingen hebben een enorme impact op de onderwijssector in het land. Scholen zijn verwoest of beschadigd, terwijl veel andere worden gebruikt als tijdelijke opvanglocaties voor getroffen gemeenschappen. Dit heeft geleid tot een ernstige verstoring van het onderwijs en de lopende academiejaren. Daarnaast ervaren kinderen, jongeren en leraren psychosociale stress door de gevolgen van de ramp. Volgens gegevens van de provinciale onderwijsdepartementen zijn 18.590 scholen beschadigd of volledig verwoest, tewijl minstens 5.492 scholen dienen qls opvanglocaties voor ontheemden. 

EDUCATION CANnoT WAIT (ECW) project

ECW is een meerlanden project dat in Pakistan werd gelanceerd met als doel lokale organisaties te ondersteunen bij het veiligstellen van meer fondsen, vooral in de onderwijssector. In het kader van dit project ondersteunen we een consortium van vijf organisaties, waaronder vier lokale partners. Het project gaat ervoor zorgen dat de meest kwetsbare meisjes en jongens toegang hebben tot veilige en kwalitatieve leeromgevingen. Hierdoor neemt het aantal inschrijvingen voor- en vroegschoolse educatie toe, alsook de toegang tot basisonderwijs en de overstap naar staatsscholen. Kwetsbare kinderen en mensen met een handicap krijgen toegang tot beschermings- en welzijnsdiensten en onderwijssystemen zijn beter toegerust om diensten te leveren door het gebruik van leerbeoordelingen en bewijsmateriaal. Het consortium heeft US$ 3,7 miljoen toegekend gekregen, waarvan ongeveer 70% van het aandeel naar vier lokale NGO's gaat. 

 

Tijdens de implementatie van het project zal Street Child het consortium ondersteunen bij het bevorderen van lokalisatie, verlening van technische ondersteuning in Education In Emergencies; Beveiliging, Naleving en fondsenwerving. 

lokale organisaties

Het consortium bestaat uit vijf organisaties, VSO (Funds Manager), ITA (Technical Lead on Education), PAGE (Gender Lead), PRDS (Field Implementation in KP) en TF (Field implementatie in Baluchistan). Van de totale doelstelling gaan deze partners 60% meisjes, 21% vluchtelingenkinderen en 12% kinderen met een handicap bereiken. 

NIEUWS & MEDIA