Street Child breidde zijn activiteiten uit naar Nepal na de verwoestende aardbevingen van 2015. We ondersteunen lokale partners bij het herstel van onderwijs in enkele van de zwaarst getroffen gemeenschappen van het land. Sindsdien hebben we ons werk ook verder ontwikkeld, met een focus op langdurige onderwijskansen voor kwetsbare gemeenschappen in het land.
Nepal stond op de 143e plaats van de 189 landen op de Human Development Index (HDI) van de VN in 2022. Eén van de belangrijkste onderwijsprestaties van de afgelopen 20 jaar is het bereiken van een inschrijvingspercentage van 97% (UNICEF). Ondanks het feit dat dit doel, 'het verwezenlijken van universeel basisonderwijs', is bereikt, blijven er ernstige zorgen. Met name over het niveau en de gelijkheid van deze onderwijsmogelijkheden.
De meest kwetsbare gemeenschappen van het land herstellen nog steeds van de schadelijke gevolgen van een vier maanden durende nationale COVID-19 lockdowns, die maart 2020 begonnen. Deze lockdowns hebben een onevenredige impact gehad op de lokale gemeenschappen van de ‘lagere kaste’ door geen toegang te hebben tot informatie, benodigdheden of diensten met isolatie en stigmatisering als gevolg.
1M
Kinderen gingen door de aardbevingen van 2015 niet meer naar school,
50.000
Klaslokalen werden verwoest door de aardbevingen,
4%
Is het gemiddelde niveau van de Nepalese Musahar-kaste, dat heeft leren lezen en schrijven.
Street Child gaat deze uitdagingen aan, door bereid te zijn naar de moeilijkste plaatsen van Nepal te gaan, zoals moeilijk bereikbare gebieden en kwetsbare, door rampen getroffen provincies, om kansarme gemeenschappen te ondersteunen. Street Child heeft substantiële programma's in de provincie Madesh, waar bijna de helft van de bevolking wordt geclassificeerd als multidimensionaal arm. De armoede-intensiteit in deze provincie is ook erg hoog, hetgeen betekent, dat degenen die multidimensionaal arm zijn, op alle sociaal-economische indicatoren achtergesteld zijn.
Als belangrijke bijdragers aan de provinciale 'Beti Padhau, Beti Bachau'-campagne (Educate Daughters, Red Daughters) ondersteunen onze programma's, uitgevoerd door onze nationale partners, meisjes die niet naar school gaan en vastzitten in de dwangarbeid van generaties. In Nepal werkt Street Child eveneens met kinderen van arbeidsmigranten en kinderen met een handicap om eerlijke en inclusieve onderwijskansen te garanderen.
She Leads bouwt voort op het succes van de eerdere programma’s Breaking the Bonds I en II richt zich op het ondersteunen van kansarme Dalit-meisjes, die sociaal uitgesloten en economisch achtergesteld zijn.
Het programma Breaking the Bonds II bereikte in totaal 407 getrouwde Dalit-meisjes en vrouwen. Dankzij dit programma steeg hun kennis over levensvaardigheden van 22,2% naar 69,5%.
Het She Leads-programma gaat 700 jonge, Dalit-meisjes in de provincie Madhesh voorzien van training op het gebied van financiële geletterdheid, levensvaardigheden en inkomensverwerving.
Deze jonge vrouwen zijn tussen 15 en 24 jaar, getrouwd en met kinderen. Ze worden geconfronteerd met discriminatie op basis van kaste, beperkte toegang tot onderwijs en weinig economische vooruitzichten.
In het district Dhanusha, dat deel uitmaakt van Madhesh, is slechts 4% van de Dalit-meisjes geletterd en heeft 60% geweld meegemaakt. In samenwerking met de Janaki Women’s Awareness Society (JWAS) ondersteunt Street Child de oprichting van bedrijfjes en andere inkomensgenererende activiteiten voor deze meisjes en jonge vrouwen.
Het project biedt hen de middelen en vaardigheden om economisch zelfstandig te worden en draagt bij aan langdurige sociale verandering; Dalit-meisjes in hun kracht zetten en hun rol in de samenleving versterken.
Natuurrampen, waaronder de verwoestende aardbevingen van 2015 hebben meer dan 35.000 klaslokalen verwoestten en 1miljoen kinderen ontheemden. De onderwijssituatie in Nepal is hierdoor verder verergerd. Vooral in landelijke en bergachtige gebieden wordt het onderwijs voortdurend onderbroken.
Street Child werkt samen met lokale partners aan de ontwikkeling van een groen schoolmodel. Dit model speelt in op de klimaatcrisis en de risico’s van klimaatgerelateerde rampen door schoolleiders en leraren te trainen in milieueducatie en duurzaamheid.
Het doel is scholen en gemeenschappen weerbaarder te maken en hiermee bewustzijn en kennis over het milieu te vergroten bij leerlingen en hun omgeving.
Build the Basics is een project in samenwerking met onze lokale partner Aasaman Nepal, gericht op het aanpakken van de leerachterstanden, ontstaan door de langdurige schoolsluitingen tijdens de COVID-19-pandemie.
Het project heeft als doel om het fundamentele leervermogen van 36.000 kinderen op 600 scholen te verbeteren, door 1.800 leraren te versterken met betere training en onderwijsmiddelen. Door leraren beter toe te rusten, kunnen zij effectievere leeromgevingen creëren waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Het project maakt gebruik van de methode ‘Teaching at the Right Level’, waarbij kinderen precies de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om essentiële lees- en rekenvaardigheden op te bouwen.
In het eerste jaar van het programma is de geletterdheid van leerlingen aanzienlijk verbeterd: aan het begin kon 16,52% geen letters herkennen, maar aan het eind van het jaar was dat gedaald tot slechts 0,28%.
Naast het klaslokaal pleit het project ook voor langdurige investeringen in kwalitatief onderwijs, zodat de vooruitgang duurzaam is en elk kind de kans krijgt om te leren en zich te ontwikkelen.
74.721
Kinderen bereikt via onze programma’s, waaronder kinderen uit de Musahar-gemeenschap, een van de meest kansarme gemeenschappen ter wereld,
255
Klaslokalen in 107 scholen ondersteund via de bouw van tijdelijke leeromgevingen,
10.306
Kinderen bereikt via directe inschrijving of ondersteuning bij toegang tot onderwijs.