NePAL

Context

Street Child breidde zijn activiteiten uit naar Nepal na de verwoestende aardbevingen van 2015. We ondersteunen lokale partners bij het herstel van onderwijs in enkele van de zwaarst getroffen gemeenschappen van het land. Sindsdien hebben we ons werk ook verder ontwikkeld, met een focus op langdurige onderwijskansen voor kwetsbare gemeenschappen in het land. 
 

Nepal stond op de 143e plaats van de 189 landen op de Human Development Index (HDI) van de VN in 2022. Eén van de belangrijkste onderwijsprestaties van de afgelopen 20 jaar is het bereiken van een inschrijvingspercentage van 97% (UNICEF). Ondanks het feit dat dit doel, 'het verwezenlijken van universeel basisonderwijs', is bereikt, blijven er ernstige zorgen. Met name over het niveau en de gelijkheid van deze onderwijsmogelijkheden. 


De meest kwetsbare gemeenschappen van het land herstellen nog steeds van de schadelijke gevolgen van een vier maanden durende nationale COVID-19 lockdowns, die maart 2020 begonnen. Deze lockdowns hebben een onevenredige impact gehad op de lokale gemeenschappen van de ‘lagere kaste’ door geen toegang te hebben tot informatie, benodigdheden of diensten met isolatie en stigmatisering als gevolg.

nepal in cijfers

1M

Kinderen gingen door de aardbevingen van 2015 niet meer naar school,

50.000

Klaslokalen werden verwoest door de aardbevingen,

4%

Is het gemiddelde niveau van de Nepalese Musahar-kaste, dat heeft leren lezen en schrijven.

wat we doen

Street Child gaat deze uitdagingen aan, door bereid te zijn naar de moeilijkste plaatsen van Nepal te gaan, zoals moeilijk bereikbare gebieden en kwetsbare, door rampen getroffen provincies, om kansarme gemeenschappen te ondersteunen. Street Child heeft substantiële programma's in de provincie Madesh, waar bijna de helft van de bevolking wordt geclassificeerd als multidimensionaal arm. De armoede-intensiteit in deze provincie is ook erg hoog, hetgeen betekent, dat degenen die multidimensionaal arm zijn, op alle sociaal-economische indicatoren achtergesteld zijn. 

 

Als belangrijke bijdragers aan de provinciale 'Beti Padhau, Beti Bachau'-campagne (Educate Daughters, Red Daughters) ondersteunen onze programma's, uitgevoerd door onze nationale partners, meisjes die niet naar school gaan en vastzitten in de dwangarbeid van generaties. In Nepal werkt Street Child eveneens met kinderen van arbeidsmigranten en kinderen met een handicap om eerlijke en inclusieve onderwijskansen te garanderen. 

onderwijs voor kinderen

Naast ons project voor onderwijs in noodsituaties, ter ondersteuning van kinderen die zijn getroffen door de aardbevingen, heeft Street Child een nieuw initiatief gelanceerd om het leerverlies te ondersteunen. Gezien de COVID-19 gerelateerde schoolsluitingen en economische tegenvallers heeft Street Child een veelbelovend project geïmplementeerd om het leren te versnellen. Teaching at The Right Level (TaRL), op basis van capaciteit en niet op leeftijd, begon als een pilot-interventie, gefinancierd door de Wereldbank en ondersteund door onze lokale partners. Dit werd geïmplementeerd in 64 scholen verspreid over Nepal, waarbij 2.240 kinderen werden bereikt en 140 leraren opgeleid. 

 

Na de implementatie van het project, gedurende 10 weken, was er opmerkelijke vooruitgang in de leerniveaus van de leerlingen. Dit draagt bij aan het verbeteren van de fundamentele lees- en leervaardigheden van de leerlingen.   

klimaatgericht onderwijs

Nepal staat op de vierde plaats in de wereld wat betreft kwetsbaarheid voor klimaatverandering (VN). Street Child heeft samen met lokale partners gewerkt aan de ontwikkeling van een groen schoolmodel. Dit onderwijsmodel richt zich op aanpak van klimaatcrisis en conflicten tussen mens en natuur. Dit gebeurt door het versterken van de capaciteit van schoolleiders en leraren, waarbij de nadruk ligt op milieueducatie en duurzaamheid. 

"MARGINALISED NO MORE "

Dit programma biedt hulp aan jonge Musahar-meisjes, die zonder deze ondersteuning gaan achterblijven. De Musahars zijn een van de meest politiek kansarme, economisch uitgebuite en sociaal verstoten groepen. Deze vrouwen worden getroffen door gender gerelateerd geweld en discriminatie. Ze zijn hierdoor vrijwel volledig uitgesloten van onderwijs en werkgelegenheid. 

 

In de provincie Madhesh biedt Marginalized No More ruim 7.000 Musahar-meisjes (10-18 jaar) die niet naar school gaan, holistische ondersteuning om hun kansen te verbeteren. Het Accelerated Learning Program (ALP) van Street Child heeft ertoe geleid dat ruim 3.000 meisjes opnieuw naar het onderwijs zijn gegaan. Verdere educatie van levensvaardigheden wordt tevens aangeboden als belangrijk instrument voor de ontwikkeling van deze meisjes.   
 

Het Marginalized No More-onderwijsprogramma was het enige programma dat een A+ kreeg binnen de wereldwijde 'Leave No Girl Behind'-portfolio van het Foreign Commonwealth and Development Office.

VEILIG ONDERWIJS

De kinderen van migrantengezinnen worden geconfronteerd met voortdurende onderbrekingen van hun studie. Steenfabrieken trekken seizoenarbeiders aan, die vaak hun gezin meenemen. In de steenfabrieken in de Kathmandu-vallei wonen 59.500 kinderen, waarvan slechts een derde het tweede jaar van hun opleiding heeft afgerond. 

 
Via ons Breaking Down Barriers-programma heeft Street Child bakstenen scholen gebouwd in geselecteerde steenfabrieken. Er zijn 14 bakstenen scholen opgericht met toegang tot 14 gendergevoelige toiletten. 

De aardbevingsbestendige scholen bieden nu plaats aan ruim 2.934 kinderen. Via het programma bieden we gratis onderwijs, WASH-faciliteiten, dagelijkse maaltijden 's middags en educatieve benodigdheden voor het leren van kinderen. 

JOUW IMPACT IN NEPAL

61.134

Kinderen zijn met onze programma's bereikt, waaronder kinderen uit de Musahar-gemeenschap, éen van de meest kansarme gemeenschappen ter wereld,

255

Klaslokalen in 107 scholen zijn ondersteund door de bouw van semi-permanente of tijdelijke leerruimtes,

10.306

Kinderen gaan weer naar school.

NIEUWS & MEDIA