OP School

ONZE AANPAK

Alle kinderen hebben het recht om zonder fysieke, sociale of economische belemmeringen naar school te gaan. Street Child creëert inclusieve, veilige, beveiligde en duurzame scholen en leerruimtes die kinderen toegang geven tot stabiele, ondersteunende relaties en routines, en sociaal-emotionele vaardigheden verwerven. 

SCHOLEN BOUWEN

Van plattelandsgebieden die nooit een school hebben gehad tot klaslokalen die zijn verwoest door rampen en conflicten, miljoenen kinderen kunnen niet naar school gaan simpelweg omdat er geen fysieke ruimte is waar ze onderwijs kunnen volgen.  

 

We werken samen met lokale gemeenschappen om scholen over de hele wereld te helpen bouwen, renoveren en voorzien van middelen. Sinds juni 2008 hebben we meer dan 682 scholen en 1.955 klaslokalen ondersteund bij bouw of renovatie. Daarnaast hebben we 466 tijdelijke leerruimtes gebouwd in noodsituaties om veilige leeromgevingen te creëren voor kinderen die getroffen zijn door conflicten en rampen. 

Family business scheme

Om een langetermijninvestering in onderwijs te creëren, biedt Street Child ondersteuning aan gezinnen via ons Family Business Scheme, dat momenteel wordt uitgebreid naar de meer dan 22 landen waarin we actief zijn. Deze aanpak ondersteunt gezinnen door middel van een combinatie van training, geldelijke subsidies en mentoring, vergezeld van gestimuleerde spaarprogramma's. Door gezinnen te helpen een vast inkomen te verwerven, worden kinderen aangemoedigd om naar school te gaan in plaats van te werken om het gezin te onderhouden. Bovendien voelen veel kinderen zich meer op hun gemak bij het bijwonen van lessen als ze zijn uitgerust met de juiste benodigdheden en een uniform.   

 

In Sierra Leone is dit programma een groot succes. Na een jaar draaide 95% van de bedrijven nog, ging 98% van de kinderen nog naar school en haalde 80% van de gezinnen hun maximale spaardoelen.   

STEUN BIJ DE OVERGANG NAAR HET ONDERWIJS

Het programma voor niet-formeel onderwijs van Street Child is bedoeld om kinderen te ondersteunen bij de overgang naar formeel onderwijs. Ruimten voor niet-formeel onderwijs, waaronder tijdelijke leerruimten, bieden kinderen de mogelijkheid om basisvaardigheden op het gebied van lezen en schrijven te verwerven. Ze creëren ook een belangrijke veilige ruimte voor recreatie en gezelligheid met andere kinderen. Deze ruimtes zijn van vitaal belang in conflictgebieden.   

 

In Nigeria ondersteunden onze tijdelijke leerruimtes 20.000 door conflicten getroffen kinderen, waar 83% van de kinderen slaagde voor hun examens en met succes overging naar formeel onderwijs. Bovendien hebben in Oeganda 2.980 kinderen ingeschreven voor het 'Bridging the Gap'-programma, waarvan 2.103 in maart 2022 de overstap hebben gemaakt naar formeel onderwijs.   

OP SCHOOL IN CIJFERS

406.240

Kinderen hebben baat gehad bij verbeteringen in de kwaliteit van het onderwijsaanbod.

790

Scholen zijn ondersteund door bouw of renovatie om de leeromgeving te verbeteren en 467 tijdelijke leerruimten zijn gebouwd in noodsituaties.

44.971

Ouders en verzorgers hebben steun gekregen voor hun familiebedrijf.