NePAL

Context

Street Child breidde zijn activiteiten uit naar Nepal na de verwoestende aardbevingen in 2015. Zo hielp Street Child lokale partners bij het herstel van het onderwijs in een aantal van de zwaarst getroffen gemeenschappen van het land. Sindsdien hebben we ons werk ook verder ontwikkeld om ons te concentreren op onderwijskansen op langer termijn voor kwetsbare gemeenschappen in het hele land. 
 

Nepal staat momenteel op de 143e plaats van de 189 landen op de Human Development Index (HDI) 2022 en één van de belangrijkste onderwijsmijlpalen van Nepal in de afgelopen 20 jaar is het bereiken van een inschrijvingspercentage van 97% (UNICEF). Ondanks het feit dat dit doel, namelijk 'het verwezenlijken van universeel basisonderwijs', is bereikt, blijven er ernstige zorgen bestaan over de kwaliteit en gelijkheid van deze onderwijsmogelijkheden. 


De meest kwetsbare gemeenschappen van het land herstellen nog steeds van de schadelijke gevolgen van een vier maanden durende nationale lockdown door Covid-19, die in maart 2020 begon. Deze lockdowns hebben een onevenredige impact gehad op de lokale gemeenschappen van de ‘lagere kaste’ door geen toegang te hebben tot informatie, benodigdheden of diensten met als gevolg van isolatie en stigmatisering.      

nepal in cijfers

1M

Kinderen gingen door de aardbevingen van 2015 niet meer naar school.

50.000

Klaslokalen werden verwoest door de aardbevingen van 2015.

4%

De historische alfabetiseringsniveaus van de Nepalese Musahar-kaste.

wat we doen

Street Child of Nepal gaat deze uitdagingen aan door bereid te zijn om naar de moeilijkste plaatsen van Nepal te gaan, inclusief afgelegen, moeilijk bereikbare gebieden en kwetsbare, door rampen getroffen staten om gemarginaliseerde gemeenschappen te ondersteunen. Street Child heeft substantiële programma's in de provincie Madesh in Nepal, waar bijna de helft van de bevolking wordt gecategoriseerd als multidimensionaal arm. De armoede-intensiteit in de provincie is ook erg hoog, wat betekent dat degenen die als multidimensionaal arm zijn worden geïdentificeerd op alle sociaal-economische indicatoren achtergesteld zijn. 

 

Als belangrijke bijdragers aan de provinciale 'Beti Padhau, Beti Bachau'-campagne (Educate Daughters, Red Daughters) ondersteunen onze programma's, geleverd door onze nationale partners, meisjes die niet naar school gaan en die vastzitten in de dwangarbeid van generaties om te leren en geld te verdienen. In heel Nepal werkt Street Child ook met kinderen van arbeidsmigranten en kinderen met een handicap om eerlijke en inclusieve onderwijskansen te garanderen. 

onderwijs voor kinderen

Naast ons project voor onderwijs in noodsituaties, ter ondersteuning van kinderen die in gebieden wonen die zijn getroffen door de aardbevingen, heeft Street Child of Nepal een nieuw initiatief gelanceerd om het leerverlies in Nepal te ondersteunen. Gezien de COVID-19-gerelateerde schoolsluitingen en economische schokken heeft Street Child een veelbelovend project geïmplementeerd om het leren te versnellen. Onderwijzen op het juiste niveau (TaRL) begon als een pilot-interventie, gefinancierd door de Wereldbank en ondersteund door onze lokale partners. Dit werd geïmplementeerd in 64 scholen verspreid over Nepal, waarbij 2.240 kinderen werden bereikt en 140 leraren werden opgeleid. 

 

Na de implementatie van het project gedurende 10 weken was er opmerkelijke vooruitgang in de leerniveaus van de leerlingen, wat bijdraagt aan het verbeteren van de fundamentele lees- en wiskundevaardigheden van de leerlingen.   

klimaatgericht onderwijs

Nepal staat op de vierde plaats in de wereld wat betreft kwetsbaarheid voor klimaatverandering (UNDP). In Nepal heeft Street Child samen met onze lokale partners gewerkt aan de ontwikkeling van een groen schoolmodel. Dit groene onderwijsmodel werkt aan het aanpakken van de klimaatcrisis en de aard van de conflicten tussen mens en natuur in Nepal door middel van capaciteitsopbouw van schoolleiders en leraren, waarbij de nadruk ligt op milieueducatie en duurzaamheid. 

"MARGINALISED NO MORE "

Dit programma ondersteunt jonge Musahar-meisjes die anders achter zouden blijven. De Musahars zijn een van de meest politiek gemarginaliseerde, economisch uitgebuite en sociaal verstoten groepen in Nepal. Deze vrouwen worden getroffen door gender gerelateerd geweld en discriminatie, en daardoor zijn ze vrijwel volledig uitgesloten van onderwijs en werkgelegenheid. 

 

In de provincie Madhesh biedt Marginalized No More ruim 7.000 Musahar-meisjes die niet naar school gaan (10-18 jaar oud) holistische ondersteuning om hun kansen te verbeteren. Het Accelerated Learning Program (ALP) van Street Child heeft ertoe geleid dat ruim 3.000 meisjes opnieuw naar het onderwijs zijn gegaan. Verdere educatie van levensvaardigheden wordt ook aangeboden als een belangrijk instrument voor de ontwikkeling van deze meisjes.   
 

Het Marginalized No More-onderwijsprogramma was het enige programma dat een A+ kreeg binnen de wereldwijde 'Leave No Girl Behind'-portfolio van het Foreign Commonwealth and Development Office.

VEILIG ONDERWIJS

De kinderen van migrantengezinnen worden geconfronteerd met voortdurende onderbrekingen van hun studie. Steenfabrieken trekken seizoenarbeiders aan die vaak hun gezin meenemen. In de steenfabrieken in de Kathmanduvallei wonen 59.500 kinderen, waarvan slechts een derde het tweede jaar van hun opleiding heeft afgerond. 

 
Via ons Breaking Down Barriers-programma heeft Street Child bakstenen scholen gebouwd in geselecteerde steenfabrieken. Er zijn 14 bakstenen scholen opgericht met toegang tot 14 gendergevoelige latrines. 

De aardbevingsbestendige bakstenen scholen bieden nu plaats aan ruim 2.934 kinderen. Via het programma bieden we gratis kwaliteitsonderwijs, WASH-faciliteiten, dagelijkse maaltijden tussen de middag en educatieve benodigdheden die nodig zijn voor het leren van kinderen. 

JOUW IMPACT IN NEPAL

58.241

Kinderen zijn door onze programma's bereikt, waaronder kinderen uit de Musahar-gemeenschap, een van de meest gemarginaliseerde gemeenschappen ter wereld.

255

Klaslokalen in 107 scholen zijn ondersteund door de bouw van semi-permanente of tijdelijke leerruimtes.

10.306

Kinderen konden weer naar school.

NIEUWS & MEDIA